Bedrijfscommunicatie voor de manager
Auteurs:
Arno van Doorn, Désirée van Osch … Meer
Taal:
Bindwijze:
Gebonden
Druk:
2de
ISBN:
9789491743009
Prijs:
€ 64,95
Direct bestellen
Samenvatting:
Communicatie heeft een belangrijke functie in de waardeketen van organisaties. De voortschrijdende globalisering, de nieuwe digitale communicatiemogelijkheden en de roep om steeds grotere transparantie noodzaakt organisaties in toenemende mate aandacht te besteden aan hun communic...

Communicatie heeft een belangrijke functie in de waardeketen van organisaties. De voortschrijdende globalisering, de nieuwe digitale communicatiemogelijkheden en de roep om steeds grotere transparantie noodzaakt organisaties in toenemende mate aandacht te besteden aan hun communicatiefunctie.

Communicatie wordt steeds meer een kritische succesfactor voor organisaties. De eisen aan de communicatie worden vrijwel elk jaar hoger. Een organisatie die de communicatie niet op orde heeft, verspeelt de gunst van het publiek en daarmee de legitimering van haar eigen bestaan.

Het managen van communicatie is niet alleen een specialistische functie maar vergt een integrale benadering vanuit het management van de organisatie. Dit betekent dat elke manager op de hoogte moet zijn van de bijdrage die communicatie kan leveren aan het functioneren van organisaties.

In bedrijfskundige opleidingen vormt communicatie een steeds belangrijker onderdeel van de studie. Hoe eerder en hoe beter managers kennismaken met het belang van een strategisch goed vormgegeven communicatiebeleid en de voordelen die het een organisatie kan opleveren, hoe beter die managers later in hun functioneren de communicatiefunctie op haar waarde weten te beoordelen.

Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige die zicht willen krijgen op dan wel inzicht moeten hebben in het functioneren van de communicatiefunctie. Het boek is daarmee bij uitstek geschikt om te gebruiken in opleidingen voor bedrijfskundigen en managers die nauw gaan samenwerken met de communicatieafdeling of deze gaan aansturen. Aan de hand van vele praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal maakt deze methode inzichtelijk wat de planning en concrete werkzaamheden zijn van de communicatieafdeling en krijgt de lezer een goed beeld van wat zich precies afspeelt binnen het vakgebied. 

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding

Deel I Communicatie: kennis en inzicht
2. Basisbegrippen en communicatietheorie
3. Middelen en media

Deel II Strategisch communicatiemanagement
4. Reputatiemanagement
5. Relatiemanagement
6. Issuemanagement

Deel III Communiceren met stakeholders
7. Communiceren met medewerkers
8. Communiceren met klanten
9. Communiceren met de overheid
10. Communiceren met aandeelhouders
11. Communiceren met de pers
12. Communiceren met actie- en belangengroepen
13. Communiceren met de arbeidsmarkt
14. Communiceren met communities
15. Communiceren met de burger

Deel IV Op de communicatieafdeling
16. Kennismaken met de communicatieafdeling
17. Onderzoek doen
18. Het communicatieplan
19. Het uitvoeren van communicatieactiviteiten

Literatuur
Index

Meer Minder

Boekinformatie

Arno van Doorn, Désirée van Osch, Godfried Janssen, Marten Waardenburg
ISBN:
9789491743009
Omvang:
402 pagina’s
Vakgebied:
Communicatie
Beschikbaar:
januari 2012
Prijs:
€ 64,95
Auteurs
def-person1

Arno van Doorn

Na langdurige werkervaring in de journalistiek en een bureau voor copy en concept is Arno van Doorn part-time docent Communicatiemanagement en Organisatiekunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij voltooide de opleidingen communicatiekunde in Utrecht, communicatiewetenschap in Nijmegen en filosofie in Amsterdam. Momenteel is hij bezig met een promotieonderzoek op het gebied van communicatiemanagement.

Desiree_van_Osch

Désirée van Osch

Désirée is afgestudeerd als politicoloog en werkzaam geweest als communicatiespecialist bij Corus en Cebuco. Na een carrière in bedrijfsleven is zij nu werkzaam als docent NIMA Communicatie-A en -B bij LOI en docent Communicatiemanagement bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij is eigenaar van het Communicatietrefpunt en actief als auteur van diverse publicaties, waaronder Communicatiekunde.

Godfried_Janssen

Godfried Janssen

Werkzaam geweest als docent marketing- en organisatiecommunicatie (PR). Vanuit deze combinatie en zijn ervaring als auteur/samensteller van diverse boeken op met name het gebied van PR en redacteur, is Godfried in 2010 gestart met De Tekstcoach, een professioneel tekstadviesbureau. 

def-person1

Marten Waardenburg

Marten Waardenburg is ruim veertig jaar werkzaam in het communicatievak. Hij is betrokken bij verschillende communicatie-examens, hoofdredacteur van de communicatiedesk.nl, auteur van een aantal boeken en vaste medewerker van communicatietijdschriften.

Wellicht ook interessant voor u

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

cover

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen