Cover-Professioneel-adviseren
Ondertitel:
Begrip, empathie en beïnvloeden
Auteurs:
Jan de Vuijst
Taal:
Nederlandstalig
Druk:
2de
ISBN:
9789491743269
Prijs:
€ 60,85
Direct bestellen
Samenvatting:
In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt...

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, die in dit boek aan bod komen. Ook komen de klassieke modellen die een adviseur bij een adviesvraag nodig heeft aan bod. Dit alles draait om leiderschap, beïnvloedingsvaardigheden en de inbreng van de adviseur op de werkvloer die in meerdere hoofdstukken behandeld worden.

De opbouw van het boek is gestructureerd en overzichtelijk. Het begint met de positie en rol van de adviseur, waarna inzicht geboden wordt in het gedrag van de betrokkenen en uitleg gegeven hoe hiermee om te gaan. Aansluitend wordt het belangrijke onderwerp weerstand behandeld en omdat iedere adviseur in een adviesopdracht te maken krijgt met leiderschap wordt dit besproken in een apart hoofdstuk. Ten slotte komen de verschillende stadia van het adviesproces aan bod, met als uitgangspunt het GROW-model.

Professioneel adviseren behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur met voortdurende koppeling naar de praktijk. Per hoofdstuk is een interview opgenomen met zowel ervaren als beginnende adviseurs een opdrachtgevers. Ook wordt de theorie afgewisseld met diverse praktijkbeschrijvingen die de stof verlevendigen.

Zelfreflectie loopt als rode draad door dit boek. Per thema wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en tools aangeboden, met een bruikbare uitleg en een stappenplan om deze effectief te gebruiken. Zo kan de lezer deze steeds zelf toepassen.

Het boek is zowel geschikt voor zowel professionals die in hun werk te maken krijgen met een adviesvraag als externe adviseurs die worden benaderd voor advies.

Meer Minder

Boekinformatie

Jan de Vuijst
ISBN:
9789491743269
Omvang:
519 pagina's
Vakgebied:
Communicatie
Beschikbaar:
2015
Prijs:
€ 60,85
Auteurs
def-person1

Jan de Vuijst

Jan de Vuijst (1954) is organisatieadviseur, master pratitioner coach, en part time hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, waar hij vooral doceert aan de Business School van de universiteit, TIAS. Eerder was Jan de Vuijst universitair docent, directeur van een projectmanagementbureau, directeur bij TNO en partner bij Boer & Croon. Hij woont met zijn vrouw in Den Haag (Scheveningen) en houdt van klassieke muziek, moderne kunst, oude verhalen en zeezeilen.

Recensies

Titel: Professioneel adviseren; begrip, empathie en beinvloeden

ISBN: 9789491743122

Auteur: Jan de Vuijst

Recensent: dr. R.J. Blom

De auteur richt zich op het vak van adviseren aan organisaties en bedrijven. Maar in positief opzicht past dit werk niet in de lange rij van adviesboeken. De schrijver gaat veel verder en legt verbanden met andere werkgebieden waarmee het adviseren een relatie kan onderhouden. Het omvangrijke boek bevat een doeltreffende opzet, waarbij interessante rollen zijn weggelegd voor aspecten als leiderschap, weerstand bij verandering, evalueren en het nemen van duidelijke besluiten. Het adviseren behelst in de visie van de auteur vrijwel het gehele ondernemerschap. En dat is zeer terecht. Samengeval gaat dit boek over de rollen, de expertise, machtposities, waarneming en gedrag. In het boek zijn voorbeelden opgenomen uit de praktijk en elk hoofdstuk wordt afgesloten met vragen, opdrachten en antwoorden. Het boek is duidelijk geschreven, compleet en zeer praktisch toepasbaar. Een boek voor studenten bedrijfskunde, maar ook voor bestuurders van kleinere en grote ondernemingen. Een compleet en prima boek, gericht op meerdere doelgroepen. 

Wellicht ook interessant voor u

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

Coverafbeelding_concept

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen