Strategisch-management1
Ondertitel:
Spreiding, positionering en samenwerking
Auteurs:
Jan Eppink
Bindwijze:
Gebonden
Druk:
1e
ISBN:
9789491743108
Prijs:
€ 59,95
Direct bestellen
Samenvatting:
Strategisch management is geschreven voor studenten die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. Het boek is dan ook speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het HBO en op universiteiten. Het biedt docenten een goede leidraad en hét gereeds...

Strategisch management is geschreven voor studenten die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. Het boek is dan ook speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het HBO en op universiteiten. Het biedt docenten een goede leidraad en hét gereedschap om op een heldere manier de stof over te brengen. Eppink beschrijft op duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Deze voorbeelden maken het voor de lezer en docent mogelijk om eenvoudig een brug te slaan tussen de praktijk en de gegeven theorie. Eppink heeft als specialist in het vakgebied en als hoogleraar Management en Organisatie al zijn kennis verzameld en gebundeld in dit boek. Dat maakt dit boek tot een klassieker die iedere (toekomstige) bedrijfskundige op een prominente plek in zijn kast zal willen zetten. Ook voor docenten is dit boek een goede leidraad. Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen onderdelen uit de Body of Knowledge van de Strategic Management Society worden er acht expliciet in dit boek behandeld.

In dit boek beschrijft Eppink op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie moet de manager vragen beantwoorden over de drie dimensies van strategie: spreiding, positionering en samenwerking. Vervolgens besteedt Eppink aandacht aan de implementatie van de strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van dit boek een bijdrage van prof. A. Cozijnsen over verandermanagement. Dankzij de jarenlange werkervaring van Eppink zijn allerlei herkenbare praktijkvoorbeelden van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug te slaan tussen de eigen praktijk en de gegeven theorie, wat uiteindelijk leidt tot het verbeteren van de eigen organisatie.

Inhoudsopgave

Deel I Strategie formuleren
1 Inleiding op strategie
2 Strategieformuleringsmodel 46

Deel II Spreiding, positionering en samenwerking
3 Productspreiding 98
4 Geografische spreiding 142
5 Verticale integratie 180
6 Bereiken van concurrentievoordeel 210
7 Laagstekostenstrategie 244
8 Differentiatie 274
9 Samenwerking 304
10 Fusies en overnames 330
11 Joint ventures en strategische allianties 360

Deel III Strategie implementeren
12 Implementatie van strategie 394
13 Strategie en verandermanagement 450 

Print boekinformatie >

Meer Minder

Boekinformatie

Jan Eppink
ISBN:
9789491743108
Omvang:
494 pagina's
Vakgebied:
Management en bedrijfskunde
Beschikbaar:
2013
Prijs:
€ 59,95
Auteurs
jan_eppink

Jan Eppink

Jan Eppink studeerde in 1967 af als bedrijfseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na enige functies in het bedrijfsleven trad hij in 1973 in dienst bij de Economische Faculteit van de VU. Naast zijn onderwijs- en onderzoektaken, werkte hij sindsdien voor verschillende adviesbureaus, het laatst bij Boer & Croon. Hij was toezichthouder bij een aantal middelgrote organisaties en vervult die functie nu nog bij Gelre Ziekenhuizen. Jan was bestuurslid van verschillende nationale en international verenigingen op het gebied van strategisch management en was lange tijd  lid van de redactieraad  van Long Range Planning en van Strategic Management Journal. Hij gaf in veel landen lezingen en publiceerde meer dan 70 artikelen en hoofdstukken in (inter)nationale tijdschriften en boeken. Bij Concept verscheen Bouwstenen van management en organisatie dat hij samen met Gert-Jan Melker en Peter Tack schreef.

Recensies

Recensie Strategisch management

Strategisch management: spreiding, positionering en samenwerking / Prof. dr. D.J. Eppink ; redactie: Clemens van Gessel Tekst- en webredactie. - Hilversum : Concept uitgeefgroep, [2013]. - 494 pagina's : illustraties ; 26 cm

In dit boek legt prof. dr. Jan Eppink uit wat hij onder spreiding, positionering en samenwerking verstaat. Terecht start hij met de vragen of een strategieformulering tot betere prestaties leidt en waarom er zoveel slechte strategie is. In 13 afdelingen behandelt de auteur alle aspecten van strategie: product- en geografische spreiding, verticale intergratie, concurrentievoordelen, differentiatie, fusies, implementatie enz. Elke deel wordt geopend met de te behandelen kernstof; na de relevante aspecten volgen vragen en opdrachten en de antwoorden. Het omvangrijke werk is bedoeld als les- en werkboek voor studenten en managers. Eppink gaat diep in op de materie, maar blijft duidelijk een zeer toegankelijk. Hij is in staat de theorie (en zijn visie) van bedrijfsstrategie snel over te brengen op de lezer en het boek vormt derhalve naast een studierichting ook een leidraad voor middelgrote en grotere organisaties. Een absoluut compleet en zeer praktisch boek dat over meerdere jaren de basis kan vormen voor modern en succesvol ondernemerschap.

Recensent: R.J. Blom (NBD Biblion)

 

Wellicht ook interessant voor u

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

Coverafbeelding_concept

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen