Kwaliteitsmanagement in de praktijk
Ondertitel:
Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren
Auteurs:
Kees de Vaal, Ben van Schijndel … Meer
Bindwijze:
Gebonden
Druk:
1e
ISBN:
9789491743023
Prijs:
€ 69,95
Direct bestellen
Samenvatting:
Ouke Pijl over kwaliteitsmanagement in de praktijk. Bekijk de video hier! Kwaliteit: iedereen streeft ernaar, en toch is het moeilijk om in organisaties aandacht te krijgen voor dit onderwerp. Management en collega's zien het nogal eens als een aandachtsgebied dat los ...

Ouke Pijl over kwaliteitsmanagement in de praktijk. Bekijk de video hier!

Kwaliteit: iedereen streeft ernaar, en toch is het moeilijk om in organisaties aandacht te krijgen voor dit onderwerp. Management en collega's zien het nogal eens als een aandachtsgebied dat los staat van het dagelijks werk. De ideeën over het managen van kwaliteit zijn daarom volop in ontwikkeling. Ging het vroeger vooral over het controleren van producten en beheersen van processen, nu wordt kwaliteit veel meer verbonden met strategie, verandermanagement en samenwerking. De traditionele systemen en instrumenten worden ook toegepast op milieu, arbo, veiligheid en duurzaam ondernemen. De kwaliteit van de relatie en samenwerking tussen mensen onderling en tussen teams binnen een organisatie is een belangrijk nieuw aandachtsgebied, cruciaal voor succesvolle organisaties.

Het boek begint met een overzicht van kwaliteitsmanagement. Daarna volgen vier delen die de Plan-Do-Check-Act-cyclus volgen. In elk deel komen zowel systemen en processen  (de harde kant van kwaliteitsmanagement) als relaties en samenwerking (de zachte kant van kwaliteitsmanagement) aan de orde. Elk hoofdstuk bevat voorbeelden die zijn ontleend aan de praktijk, sjablonen en checklijsten die 'op de werkvloer' kunnen worden toegepast en opgaven met uitwerkingen. Daarmee is de uitgave niet alleen bruikbaar in het hbo, maar ook geschikt voor zelfstudie. De hoofdstukken zijn ook los van elkaar te lezen en te raadplegen.

Kwaliteitsmanagement in de praktijk is bedoeld voor iedereen die zich wil verdiepen in de praktische betekenis van kwaliteitsmanagement. Voor studenten en ook voor degenen die in de beroepspraktijk verantwoordelijk zijn voor kwaliteitsmanagement. Zij krijgen in dit boek de hoofdlijnen van de theorie en de toepassing daarvan aangereikt, zowel over de inrichting en het gebruik van systemen als de manier waarop kwaliteit binnen organisaties kan gaan leven. Daarbij wordt steeds aandacht besteed aan de rol van de kwaliteitsmanager en -medewerker : wat zijn in de praktijk de do's en de don'ts en hoe zorg je ervoor dat juist anderen in beweging komen?

Meer Minder

Boekinformatie

Kees de Vaal, Ben van Schijndel, Ouke Pijl
ISBN:
9789491743023
Omvang:
554 pagina's
Vakgebied:
Kwaliteit en processen
Beschikbaar:
2013
Prijs:
€ 69,95
Auteurs
Kees-de-Vaal_nieuw

Kees de Vaal

Ir. C.D.R. (Kees) de Vaal (1953) heeft zich gedurende bijna dertig jaar in de hightechindustriebeziggehouden met veel aspecten van kwaliteitsmanagement, onder meer met het begeleiden van het INK-verbetertraject bij EricssonTelecommunicatie, in 1997 bekroond met de INK-prijs. Recent werkte hij als manager bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van certifi catieschema's. Sinds 2012 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur, auditor, docent en auteur. Kees is/was voorzitter van Colleges van Advies en bestuurslid van diverse certifi catie-instellingen. Hij verzorgt regelmatig colleges, onder andere aan de Schouten & Nelissen University. Kees was van 2000 tot 2005 voorzitter van EFQM-NL en is sinds 2006 bestuurslid van NNK (Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement), DAQ (Dutch Academy for Quality) en voorzitter van de jury voor de Onderzoeksprijs Kwaliteitsmanagement van NNK.

Ben-van-Schijndel

Ben van Schijndel

Dr. B.C. (Ben) van Schijndel (1948) studeerde biologie en biochemie. Ben trad in 1978 in dienst van de Hogeschool Utrecht (HU), vervulde daar diverse onderwijs- en managementfuncties en was tot 2011 senior beleidsmedewerker kwaliteit. In zijn laatste drie jaar bij de HU heeft hij in de kenniskring van lector dr. Ben Fruytier onderzoek gedaan naar Onderwijskwaliteit en Teamkwaliteit. Vanaf 2007 tot heden heeft hij regelmatig gepubliceerd over het thema Kwaliteit is Mensenwerk, het door hem uitgewerkte concept van Kwaliteit in Drie Dimensies en over praktijkgerichte kwaliteitsvraagstukken met betrekking tot kwaliteitsmanagement in het hbo en het accreditatiestelsel. Hij is bestuurslid van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) en is daar oprichter en actief lid van het NNK-platform HBO.

Ouke-Pijl_nieuw

Ouke Pijl

Drs. ing. O.J. (Ouke) Pijl (1955) studeerde elektrotechniek en sociologie. Hij vond zijn passie in de kunst van het organiseren: 'Zo eenvoudig als het kan en zo gestructureerd als het moet.' Ouke combineert vaste werkkringen met opdrachten voor zijn adviesbureau 2Refl ect. Hij heeft ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen volgens ISO 9001, procesmanagement, processen voor management en bestuur, auditing, alsook met accreditatie in het hoger onderwijs, onder andere als projectleider instellingstoets kwaliteitszorg bij Hogeschool Utrecht. Ouke verzorgt regelmatig presentaties, gastcolleges, workshops en trainingen. Via zijn website deelt hij dagelijks met honderden belangstellenden zijn kennis over kwaliteitszorg en organiseren.

Wellicht ook interessant voor u

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

Coverafbeelding_concept

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen