Marketing verandert continu. De laatste jaren zelfs in zo'n snel tempo, dat het soms moeilijk is om alle ontwikkelingen bij te houden. Dit vlot geschreven boek geeft een volledig overzicht van wat marketing nu echt inhoudt, inclusief de nieuwste ontwikkelingen. Het maakt duidelijk welke plek marketing zou moeten hebben in een organisatie en welke waarde het toevoegt.
Veel soortgelijke boeken beginnen met de strategische aspecten en werken dan verder naar de operationele zaken. Voor veel studenten is het begin dan erg abstract. Met de aanpak in dit boek worden de studenten van het begin tot het einde maximaal geïnteresseerd gehouden, met het uiteindelijke doel om vanuit strategische overwegingen het hele doen en laten van een organisatie in te richten. Hoe dat gaat en wat daarvoor nodig is, wordt duidelijk in de laatste hoofdstukken.
Wat nieuw is aan dit boek, is dat er geen apart hoofdstuk over digitale marketing in zit. De gereedschappen die door de voortschrijdende ontwikkelingen op technologisch gebied aan de gereedschapskist van de marketeer zijn toegevoegd, zijn intussen al zo gemeengoed geworden dat ze normaal in de marketing geïntegreerd horen te zijn. Misschien dat hiermee weer een stukje van de mystiek rond het onderwerp digital marketing wordt opgeheven.
Tweede druk, 2017
Door: C. Joosse (NDB Biblion)
Dit boek behandelt alle typische marketingbegrippen, zoals klantenbehoeftes analyseren, marktonderzoek, segmenteren, waardebepaling, communicatie, marketingstrategie enz. Alle hoofdstukken beginnen met de theorie, daarna vragen en opdrachten (gevolgd door antwoorden) en tot slot wat extra verdieping. Didactisch slim is de opzet om met meer praktische, operationele aspecten te beginnen en pas aan het eind meer strategische zaken te behandelen. De auteur heeft een training- en adviesbureau in marketing, zit al 30 jaar in het vak en verzorgt o.a. trainingen via NCOI. Goed en degelijk leerboek op hbo-niveau. Standaardwerken uit het Engelse taalgebied (Kotler, Porter) worden regelmatig geciteerd. Vlot geschreven, maar bevat weinig tot geen afbeeldingen. Alleen tabellen en grafieken die direct met de tekst zelf te maken hebben. Studenten vormen de directe doelgroep.
Eerste druk, 2012
Door: Professor Dr. Rudy Moenaert, Academic Director van het Executive Master of Marketing op TiasNimbas
Al te vaak moeten managers en studenten zich noodgedwongen wenden tot Engelse werken (Kotler, Winer, etc.) indien ze zich willen inlezen in het marketingvak. Modern Marketingmanagement van Gert-Jan Scheers brengt daar verandering in. De auteur is zelfstandig consulent, en heeft een uitgebreid track record in het hoger onderwijs en het bedrijfsleven (o.m. Philips & Daewoo). Het boek is duidelijk bedoeld voor het HBO-segment. Het is niet goedkoop, maar brengt dan ook heel veel kwaliteit en doet dat op een knappe en gesynthetiseerde wijze (400 p.). Sterke appreciatie heb ik voor de strakke structuur. Het werk is up-to-date, en integreert de recente trends en inzichten inzake marketing. Ieder hoofdstuk is mooi gestoffeerd met voor deze doelgroep leerzame en herkenbare voorbeelden. Erg leuk vond ik de de 'extra' secties in ieder hoofdstuk, waar de auteur een bepaald onderwerp uitlicht: blue ocean strategy, de hype curve, netto contante waarde, crowdsourcing, brand discovery compass, etc. Ieder hoofdstuk eindigt met een casus en vraagstelling. Wat mooi is: de auteur brengt zelf op de volgende pagina's het antwoord. Dit is, voor de HBO-doelgroep, een zeer mooi en aanbevelenswaardig werk: een gedegen overzicht van het hedendaagse marketingdenken, strak gestructureerd, en een verzorgde lay-out. Dit werk biedt een boeiende inleiding op het prachtige marketingvak. Mijn complimenten!