3D Strategisch-Management
Ondertitel:
Spreiding, positionering en samenwerking
Auteurs:
Jan Eppink
Taal:
Nederlands
Bindwijze:
Gebonden
Druk:
2e druk 2019
ISBN:
9789055163052
Prijs:
€ 61,75
Direct bestellen
Samenvatting:
Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verderwillen verdiepen in het vakgebied strategie. Eppink beschrijft op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analy...
Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verderwillen verdiepen in het vakgebied strategie. Eppink beschrijft op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie moet de manager vragen beantwoorden over de drie dimensies van strategie: spreiding, positionering en samenwerking. Vervolgens besteedt Eppink aandacht aan de implementatie van de strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van dit boek een bijdrage van prof. A. Cozijnsen over verandermanagement.
Dankzij de jarenlange werkervaring van Eppink zijn allerlei herkenbare  praktijkvoorbeelden van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug te slaan tussen de eigen praktijk en de gegeven theorie, wat  uiteindelijk leidt tot het verbeteren van de eigen organisatie.
 
Als specialist op het vakgebied en als hoogleraar Management en Organisatie met jarenlange werkervaring heeft Eppink al zijn kennis verzameld en gebundeld in dit boek. Dit maakt het boek tot een klassieker die iedere bedrijfskundige op een  prominente plek in zijn kast zal willen hebben staan. Ook voor docenten is dit boek een goede leidraad. Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen  onderdelen uit de Body of Knowledge van de Strategic Management Society worden er acht expliciet in dit boek behandeld.
 
Prof. Dr. D. Jan Eppink was jarenlang hoogleraar Management en Organisatie aan de VU. Hij werkte als freelance adviseur voor onder andere de adviesbureaus Berenschot, Felix & Co, en Boer & Croon. Daarnaast was hij lid van verschillende  (inter)nationale besturen en van de redactieraden van Strategic Management Journal en Long Range Planning Journal. Ook was hij toezichthouder bij verschillende ondernemingen en zorginstellingen en lid van adviesorganen en commissies.

 

Inhoudsopgave

Deel I Strategie formuleren
1 Inleiding op strategie
2 Strategieformuleringsmodel 

Deel II Spreiding, positionering en samenwerking
3 Productspreiding 
4 Geografische spreiding
5 Verticale integratie
6 Bereiken van concurrentievoordeel 
7 Laagstekosten
8 Differentiatie 
9 Samenwerking 
10 Fusies en overnames 
11 Joint ventures en strategische allianties 

Deel III Strategie implementeren
12 Implementatie van strategie 
13 Strategie en verandermanagement 

 

Meer Minder

Boekinformatie

Jan Eppink
ISBN:
9789055163052
Omvang:
520 pagina's
Vakgebied:
Management en bedrijfskunde
Beschikbaar:
2019
Prijs:
€ 61,75
Auteurs
jan_eppink

Jan Eppink

Jan Eppink studeerde in 1967 af als bedrijfseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na enige functies in het bedrijfsleven trad hij in 1973 in dienst bij de Economische Faculteit van de VU. Naast zijn onderwijs- en onderzoektaken, werkte hij sindsdien voor verschillende adviesbureaus, het laatst bij Boer & Croon. Hij was toezichthouder bij een aantal middelgrote organisaties en vervult die functie nu nog bij Gelre Ziekenhuizen. Jan was bestuurslid van verschillende nationale en international verenigingen op het gebied van strategisch management en was lange tijd  lid van de redactieraad  van Long Range Planning en van Strategic Management Journal. Hij gaf in veel landen lezingen en publiceerde meer dan 70 artikelen en hoofdstukken in (inter)nationale tijdschriften en boeken. Bij Concept verscheen Bouwstenen van management en organisatie dat hij samen met Gert-Jan Melker en Peter Tack schreef.

Recensies

Recensie

Door: R.J. Blom (NBD Biblion)

Eigenlijk heeft Jan Eppink, auteur van 'Strategisch management' gelijk: succesvol ondernemen is het gevolg van strategisch ondernemen. Maar ook stelt de schrijver dat de begrippen 'strategisch' en 'strategie' te vaak onjuist worden gehanteerd. In de inleiding wordt uitgelegd wat de term 'strategisch' dan wel inhoudt: spreiding, positionering en samenwerking. Uiteraard komen daar ook aspecten bij van waarden, beleid en gedrag en de reden waarom de organisatie bestaat. Dit leidt tot het behandelen van onderwerpen als productspreiding, geografische spreiding, concurrentievoordeel, differentiatie, samenwerking en fusies. Daarnaast behandelt de auteur ook een zogenoemde 'laagstekostenstrategie'. Het boek is beslist toegankelijk geschreven, maar wel gericht op gevorderden (studenten en managers) op terreinen als bedrijfseconomie, management, organisatie, implementatie enz. Het werk (519 bladzijden) dat ingericht is als lesboek met vragen en antwoorden, mag beschouwd worden als een standaardboek dat tevens compleet, overzichtelijk en praktisch is. In deze nieuwe druk zijn de voorbeelden en  literatuurverwijzingen geactualiseerd en is de tekst op vele punten aangepast aan nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Prachtig, praktisch en compleet standaardwerk.

Wellicht ook interessant voor u

Leiderschaps­kwaliteiten

Gert-Jan Melker

€ 56,60

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

Homepage_Catalogus

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen