3D Kwaliteitsmanagement-in-de-praktijk
Ondertitel:
Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren
Auteurs:
Kees de Vaal, Ouke Pijl … Meer
Taal:
Nederlands
Bindwijze:
Gebonden
Druk:
2e druk 2019
ISBN:
9789055163120
Prijs:
€ 71,95
Direct bestellen
Samenvatting:
Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie en teamgedrag (het sociaal-dynamische perspectief). Dit boek brengt beide per...
Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie en teamgedrag (het sociaal-dynamische perspectief). Dit boek brengt beide perspectieven op kwaliteitsmanagement met elkaar in balans. De technieken, instrumenten en checklists kunnen direct in de praktijk worden toegepast. Uitgangspunt is dat niet alleen systemen en boeken tot kwaliteit leiden. Ook de relatie en samenwerking tussen mensen is van cruciaal belang!
 
Het eerste hoofdstuk legt het fundament voor de rest van het boek met een beschrijving van kernbegrippen en uitgangspunten van kwaliteitsmanagement.Daarna wordt in vier delen de plan-do-check-act-cyclus gevolgd. In elk deel komen
zowel modellen, systemen en processen (de harde kant van kwaliteitsmanagement) als relaties en samenwerking (de zachte kant van kwaliteitsmanagement) aan de orde. De inrichting en het gebruik van systemen worden behandeld en daarnaast
de manier waarop kwaliteit binnen organisaties kan worden beleefd. Elk hoofdstuk bevat praktijkvoorbeelden en praktische sjablonen en checklists uit diverse sectoren (industrie, onderwijs, zorg, adviespraktijk). Dankzij de opdrachten met uitwerkingen kan de lezer de theorie direct toetsen aan de praktijk.
 
Dit boek is geschreven voor iedereen die zich wil bekwamen en verbeteren in de toepassingen van kwaliteitsmanagement en zich dus ook wil verdiepen in de theorie. Het is geschreven voor de profit- en non-profitsector.
Meer Minder

Boekinformatie

Kees de Vaal, Ouke Pijl, Ben van Schijndel
ISBN:
9789055163120
Omvang:
584 pagina's
Vakgebied:
Kwaliteit en processen
Beschikbaar:
2019
Prijs:
€ 71,95
Auteurs
Kees-de-Vaal_nieuw

Kees de Vaal

Ir. C.D.R. (Kees) de Vaal (1953) heeft zich gedurende bijna dertig jaar in de hightechindustrie beziggehouden met veel aspecten van kwaliteitsmanagement, onder meer met het begeleiden van het INK-verbetertraject bij Ericsson Telecommunicatie, in 1997 bekroond met de INK-prijs. Van 2009 tot 2012 werkte hij als manager bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van certificatieschema's. Sinds 2012 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur, auditor, docent en auteur. Kees was voorzitter van Colleges van Advies en bestuurslid van diverse certificatie-instellingen. Hij verzorgt regelmatig gastcolleges en is docent bij NCOI en Schouten University of Applied Sciences. Kees was van 2000 tot 2005 voorzitter van EFQM-NL, van 2006 tot 2015 bestuurslid van NNK (Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement)en sinds 2006 bestuurslid van DAQ (Dutch Academy for Quality). Sinds 2013 is hij hoofdredacteur van het vakblad Synaps.
Nwe foto Ouke_Pijl

Ouke Pijl

Drs. ing. Ouke J. Pijl (1955) studeerde techniek en sociale wetenschappen in Groningen en Utrecht. Hij is geboeid door nieuw organiseren, teamontwikkeling en modelleren. In zijn loopbaan deed hij ervaring op als redacteur, leidinggevende, auditor, mt-lid, adviseur, secretaris, auteur, projectleider, bestuurslid en trainer. Hij begon zijn loopbaan bij de Uitgeverij van Koninklijke PBNA. Daarna werkte hij bij meerdere vestigingen van de Elsevier Opleidingen Groep (later Reed Business). Bij Hogeschool Utrecht vervulde hij verschillende functies, waaronder facultair secretaris en projectleider van de Instellingstoets Kwaliteitszorg (NVAO). Bij de hogeschool is hij nu auditor en teamleider instellingsbrede kwaliteitszorg onderwijs en onderzoek. Vanuit zijn adviesbureau 2Reflect voert hij sinds 2001 als zelfstandige opdrachten uit op het gebied van kwaliteitsmanagement. Ouke is bestuurslid van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK). Naast redacteur/auteur van Kwaliteitsmanagement in de Praktijk publiceert hij met regelmaat artikelen en columns. Twitter @oukepijl
Ben-van-Schijndel

Ben van Schijndel

Dr. B.C. (Ben) van Schijndel (1948) studeerde biologie en biochemie. Ben trad in 1978 in dienst van de Hogeschool Utrecht (HU), vervulde daar diverse onderwijs- en managementfuncties en was tot 2011 senior beleidsmedewerker kwaliteit. In zijn laatste drie jaar bij de HU heeft hij in de kenniskring van lector dr. Ben Fruytier onderzoek gedaan naar Onderwijskwaliteit en Teamkwaliteit. Vanaf 2007 tot heden heeft hij regelmatig gepubliceerd over het thema Kwaliteit is Mensenwerk, het door  hem uitgewerkte concept van Kwaliteit in Drie Dimensies en over praktijkgerichte kwaliteitsvraagstukken met betrekking tot kwaliteitsmanagement in het hbo en het accreditatiestelsel. Ben was van 2001-2015 bestuurslid van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK). Is oprichter van het NNK-platform HBO, waar hij tot 2016 actief lid van was. Sinds 2014 is hij redacteur van het vakblad Synaps. Vanaf 2014 is Ben secretaris van de NNK-EOQ examencommissie voor persoonscertificatie van kwaliteitsmanagers.

Wellicht ook interessant voor u

Heeft u vragen?

Concept uitgeefgroep komt graag in contact met u.

Homepage_Catalogus

Vraag de catalogus aan

Bent u geïnteresseerd in de boeken van Concept uitgeefgroep? Bekijk op uw gemak ons aanbod.

Direct aanvragen